streda 11. novembra 2015

Paul Cleave - Jezerní hřbitov

Mala to byť iba obyčajná exhumácia, no ako to už býva, nič nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad javí. Theodor Tate je bývalý policajt, ktorý teraz pôsobí ako súkromný detektív. Zažil traumu, z ktorej sa stále nespamätal a zdá sa, že udalosti, ktoré ho pred dvomi rokmi poznačili, mali za následok, že podcenil jeden prípad. Ten prípad sa hlási o slovo. Môže ho úplne zničiť. Ba aj zabiť.
Na jazernom cintoríne vyplávajú (doslovne) na povrch aj iné špinavé tajomstvá a hriechy, ktoré mali byť dávno pochované, no životné zlyhania sa nedajú tajiť večne. Svoje o tom vie tiež hlavný hrdina, ktorý urobil v zlomovom momente svojho života veľkú chybu a má tendenciu ju zopakovať vplyvom novovzniknutých udalostí. To, čo našiel na cintoríne, by mal nahlásiť svojim bývalým kolegom a nechať to na nich, no vie, že za to môže on a prípad sa stáva jeho osobným očistcom. Má šancu vykúpiť sa z hriechov minulosti. Ale využije túto príležitosť naplno?


Knihou vládne tajomná atmosféra hneď od začiatku. Čitateľa až mrazí, ale v jednom momente sa dej obráti na humor. Nechápala som, že som sa dokázala smiať pri detektívke a stále som si kládla otázku, či som divná. Neviem. Prosto, jedna situácia ma dokázala rozveseliť. Potom som sa už nikdy nezasmiala. Možno to bol autorov zámer, pretože atmosféra na začiatočných kapitolách naozaj naháňala hrôzu. Asi to chcel iba odľahčiť.

Odhliadnuc od úvodného „humoru“ sa mi dielo javilo ako groteska (zveličenie situácií, charakterov postáv a prílišná – priam vnútená – akcia), ktorá nemala konca kraja. Zdalo sa mi, že autor až veľmi tlačí na pílu a chce príbeh poňať čo najvzrušujúcejšie. To mu neberiem (veď v takomto žánri je to vítané), no čoho je dosť, toho je veľa a ja som iba otvárala ústa. Theodor Tate nemá veru ľahký život. Do situácií, ktoré pre neho spisovateľ pripravil, by ste nechceli dostať ani svojho najhoršieho nepriateľa. Všetko bolo pritiahnuté za vlasy a po dlhom uvažovaní som dospela k rozhodnutiu, že keby mal Jezerní hřbitov filmové spracovanie, určite si ho pozriem. Toto by som si nenechala ujsť. Možno by bol v popise filmu žáner kriminálna komédia, ale toto sú len moje teórie...

Tuším ste zmätení, no príbeh sa mi veľmi páčil. Prílišné zveličenie neberiem ako negatívum, ba naopak, mne to vyhovovalo. Niektorým ľuďom sa toho môže zdať veľa – aj mne sa to niekedy zdalo -, preto vás na to vopred upozorňujem. Dobre, nie všetko môže čitateľ považovať za komédiu. Bolo to vyvážené – päťdesiat percent veľkého napätia, ktoré prechádza do komickosti a zvyšné percentá, ktoré vám vyrazia dych svojou hrôzostrašnosťou. Viem, je to šialené, no takto som to vnímala ja.

Postavy boli zvláštne, takže ani jednu som si nedokázala celkom obľúbiť – aj keď pripúšťam, že v pokračovaní by sa mi mohol páčiť Theodor Tate – je síce poznačený minulosťou a jeho správanie nie je úplne v poriadku, no je to zaujímavá postavička, od ktorej vážne neviete, čo očakávať. Ešte si určite schováva nejaké esá v rukáve. Mám taký pocit, že v tejto časti sme sa o ňom nedozvedali všetko. Bude zaujímavé sledovať jeho ďalší príbeh. Dúfam, že vydavateľstvo vydá pokračovanie – a tiež dúfam v to, že to bude v najbližšej budúcnosti, aby som nezabudla, o čom bola jednotka. V poslednej dobe mám problém so sériami, pretože si nepamätám predchádzajúce diely. Myslím, že sa to stáva každému z nás. Preto by bol dobrý ťah, aby druhú časť vydali v krátkom časovom úseku. To je iba rada.

Zápletka kriminálky je geniálna. Ani nie odhalenie vraha – Pýtate sa, že vraha koho? No niečo som vám musela zatajiť, aby som vám neprezradila dôležitú časť príbehu. -, ale skôr vzájomné vzťahy s ostatnými hrdinami diela vás nenechajú chladnými. Tie siete lží sú až tak popretkávané a zauzlené, že do poslednej chvíle neviete, čo sa ďalej udeje a ako sa to všetko skončí. Dej sa čoraz viac komplikuje a postavy sú viac a viac záhadnejšie a to naháňa strach. Podozriví sú všetci. Vinníkmi sú viacerí, no vrah je len jeden. Myslím, že som napísala, čo som chcela a dúfam, že vás to na knihu nalákalo. Hor sa do čítania! Tí, ktorí obľubujú tento žáner, by si knihu nemali nechať ujsť. Teším sa na pokračovanie.

Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Galatea.
Knihu Jezerní hřbitov si môžete kúpiť TU (CZ) alebo TU (SK).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly