sobota 26. septembra 2015

Jojo Moyesová - Jeden plus jeden

http://data.bux.sk/book/020/251/0202517/large-jeden_plus_jeden.jpgJess opustil muž. Musí sa pretĺkať životom sama s dvomi deťmi. A aby toho nebolo málo, jej nevlastný syn je čudák a nikde nezapadá a jej dcéra je matematický génius. Tuší, že ona tiež nezapadne do obyčajného kolektívu. Riešením by bola prestížna škola, kde by mohlo dievčatko rozvíjať svoje vedomosti, no je veľmi drahá a aj tak už ledva prežívajú. Jess má niekoľko robôt, aby mohla utiahnuť celú domácnosť, ale dcérina škola by ju položila na lopatky.
Keď v taxíku nájde peniaze, ktoré patria jej šéfovi, rozhodne sa ich vrátiť, no napokon to neurobí. Vtedy ani len netuží, že ten zazobaný milionár v jej živote zohrá dôležitú úlohu. Niekedy urobia ľudia zlé rozhodnutia a nemyslia na následky, ale raz ich všetko dobehne...


Pred nejakým časom som si kúpila Posledný list od milenca ako moju prvú knihu od tejto autorky a musím priznať pravdu – neskutočne ma nudila a nedočítala som ju. Preto som sa bála, že táto bude rovnaký prípad. Keď som si ju vyberala, ešte som nevlastnila žiadne dielo od Jojo, takže, ako vždy v mojom prípade, som urobila voľbu naslepo. Už by som si takto nemala vyberať, čo si prečítam, no robím to zas a znova. Niekedy to môže predstavovať „knihomoľskú samovražednú misiu“, ale väčšinou mi to vyjde.

Tak som začala čítať a priala som si, aby sa mi do rúk dostal dobrý príbeh. Naozaj som si to želala, pretože som nevedela, čo budem robiť, ak sa mi knihu nepodarí dočítať. Úvod bol taký nemastný-neslaný a ja som sa zľakla ešte viac, no keď som sa ponorila do deja, začalo to byť naozaj napínavé a humorné. Až také humorné, že som dostávala záchvaty smiechu. Spisovateľka je výborná komička. Pripravila postavám situácie, ktoré by nerozosmiali len najväčšieho suchára.

Ako som už poznamenala, čítala som iba jednu knihu od tejto uznávanej autorky, no tá ma neočarila. Jeden plus jeden bola úplne iná káva, takže predpokladám, že skalní fanúšikovia z tohto počinu nemusia byť dvakrát nadšení. Budilo to dojem akoby Jojo zmenila štýl písania. Niektorých si tým prikloní na svoju stranu, iných nie, no treba tomu dať šancu.

Dielo je rozdelené na pohľady hlavných hrdinov, čo môže tomu, kto príbeh číta iba vyhovovať. Pravdupovediac, mňa to brzdilo, pretože tých pohľadov bolo na môj vkus veľa a ku šťastiu by mi stačili len dva – Jessin a jej šéfa Eda. Bolo pekné vedieť, čo si myslia aj deti, ale v niektorých momentoch to bolo nepodstatné a odvádzalo to pozornosť od hlavného problému. Viem, mohla to byť taktika, no ja som mala sto chutí preskakovať strany.

Zápletka, ako to už pri takýchto románoch býva, bola veľmi priehľadná, ale to vôbec neprekážalo, pretože kniha sa čítala sama. Spisovateľka ma dokázala natoľko zaujať, že mi nenapadlo, že to, čo práve čítam je sladké ako kilo cukru, transparentné ako vzduch a klišé ako čerešnička na torte. Veď chudobná slobodná matka a príťažlivý milionár sú jasný pár a všetci vedia, ako sa to môže (musí) predsa skončiť. Netuším, čím je to spôsobené, no v poslednej dobe sa mi romány pre ženy začali páčiť – teda, samozrejme, že musia mať hlavu a pätu a nesmie sa v nich riešiť iba ľúbostný vzťah hlavných protagonistov. Jeden plus jeden vám ponúkne aj zložité ľudské príbehy a dej ide do hĺbky.

Ak si premyslím plusy a mínusy diela, môžem potvrdiť, že silnejšie časti knihy potlačili tie menej vydarené – aj keď sa mi najprv zdalo, že sú vyvážené. K postavám výhrady nemám – Jess je trochu šialená, no to sa dalo očakávať, keď sa pozrieme na žáner. Jeden plus jeden stojí za pozornosť. Čitatelia by si ju mali skúsiť aspoň prelistovať, prečítať ukážku, aj v tom prípade, že autorku veľmi neobľubujú
 
Hodnotenie: 4/5

Za vydanie tejto milej knihy ďakujem vydavateľstvu IKAR.
Prejdite na bux.sk, kde si ju môžete hneď kúpiť.

2 komentáre:

  1. Četla jsem od ní knihu - Než jsem tě poznala a moc se mi líbila , myslím , že stojí za to si ji přečíst .

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Od ní je nejlepší Než jsem tě poznala. A na tuto se také těším. Zklamala mě Stříbrná zátoka...Z tvé recenze mi vychází, že Jojo asi nebude pro tebe..:)

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly