štvrtok 11. júna 2015

Alica Bartková - Piková sedma

http://www.slovtatran.sk/assets/images/thumb/fe_cat_main/pikovasedmaobalkahires.jpgV okolí vyčíňa sériový vrah, ktorý si vyberá svoje obete systematicky. Ale podľa čoho?

Keď vyšetrovateľ Jablonský príde na miesto činu prvej vraždy, nazdáva sa, že nie je o nič výnimočnejšia, ako tie, ktoré riešil predtým, no mýli sa... Pri zavraždenom sa nájde "podpis" vraha - piková sedma, a to odštartuje príval nových úmrtí, ktoré má na svedomí ten istý človek.

Polícia nemá vôbec nič. Nemá sa od čoho odraziť. Jediné svetlo do prípadu vnesie Jablonského syn, ktorý nebohého poznal - bol to jeho učiteľ. Zistí sa, že obeť nebola až taká bezúhonná, ako by sa na osobu s jej postavením patrilo a balamutila svojim študentom hlavy. Učiteľ mal toho na rováši veľa... No mohol to byť dôvod, aby ho niekto zniesol z tohto sveta?

Autorku mám veľmi rada a keď som zistila, že jej vychádza nová kniha, a k tomu ešte s detektívnou zápletkou, srdce mi zapišťalo šťastím. Existuje nejaká lepšia kombinácia, ako tá, kde je váš obľúbený spisovateľ a žáner, ktorý preferujete? Myslím si, že nie a tak som sa pustila do čítania...

...no a skončila som o pár hodín, s myšlienkou, že táto kniha sa tiež vydarila a s uvedomením si, že od Bartkovej by som si prečítala hocičo. Je jedno, akú tému rozoberá, vždy ma dokáže natoľko zaujať, že nevnímam čas, až kým príbeh nedočítam do úplného konca. V tomto diele rozoberala veľmi závažné problémy dnešnej doby spojené s  nacionalizmom a rasizmom. Mala som až zimomriavky, keď som si uvedomila, ako ďaleko dokážu ľudia zájsť kvôli svojmu presvedčeniu a ako sú niektorí jedinci ovplyvniteľní.

Problematiku knihy rozoberá tak ľahko a zároveň je všetko také ťaživé, že ma teraz naozaj pochopia iba tí, ktorí niečo od tejto spisovateľky čítali. Bartková má veľmi svieži štýl písania, ktorý zaručuje, že aj ťažké momenty príbehu stvárňuje jednoducho a priamo. V žiadnom prípade nechce čitateľovi zatajiť pravdu, no to spôsobilo, že celú zápletku som odhalila príliš skoro. 

Už sa mi to raz pri jej diele stalo, no ani teraz som nepoľavila v čítaní, pretože kniha má viac zaujímavých prvkov, takže mi bolo úplne jedno, že viem, kto je vrah a prečo zabíja. Určite si vravíte, že predsa to je dôležité. Keď som teda tieto (pre niekoho závažné) fakty vedela, čo ma poháňalo? Čo ma dokázalo tak uchvátiť, že som čítala závratným tempom? Je to predsa také jednoduché! Za tie dva roky, čo recenzujem knihy, som sa ich naučila rozpitvávať... Rozpitvať každý opis, vnútorný monológ, konanie postáv, štýl písania autora, aby som dokázala nájsť v dielach to najlepšie - nejaké posolstvo alebo krásnu myšlienku. Keď čítam knihu sústredím sa na veľa aspektov, idem pod povrch, nie som naivný čitateľ. Ak mám pravdu napísať, táto spisovateľka mi moju prácu uľahčuje. Píše veci otvorene, no zároveň ich obaľuje do nádherných slovíčok. Nastavuje zrkadlo dnešnému svetu a kriticky ho hodnotí. Dokonalo opisuje charaktery ľudí a až psychologicky ich analyzuje.

Človek v živote nemusí byť šťastný, šťastie má už len v tom, ak je aspoň trochu spokojný.
(str. 106)

V Pikovej sedme sa sústreďuje na správanie postáv a motív ich konania. Pravdivo zachytáva realitu, ale čitateľovi to vyrazí dych, pretože v tomto uponáhľanom kolotoči nemáme čas na dôkladné analyzovanie ľudskej duše. Táto kniha vám otvorí oči a zistíte, že o svet okolo seba by ste sa mali viac zaujímať - aj keď je to ťažké, keďže každý máme vlastných problémov vyše hlavy.

Čo dodať na záver? Nuž, iba to, že Bartková ma zas nesklamala a naservírovala nám ďalší pútavý príbeh, ktorý keď raz začnete čítať, neprestanete, kým ho nedočítate. Týmto vám zároveň radím: vyhraďte si na knihu voľný čas a povedzte rodinným príslušníkom, aby vám dali chvíľu pokoj. Nerušene sa začítajte. Verím, že si Pikovú sedmu vychutnáte a nájdete v nej veľa pravdivých myšlienok.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Tatran.
 Knihu si môžete kúpiť napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly