piatok 28. novembra 2014

Ursula Poznanski - Saeculum

http://www.fragment.sk/sys.php?action=image_detail&show=1&typ=FGB&src=picture/shop/sk/zbozi/upload/v_saeculum-tit-710946-01.gifBastian, v očiach svojich rovesníkov - vzorný žiak medicíny, urobí rebéliu - vzoprie sa otcovi a odíde s dievčaťom, do ktorého je tajne zaľúbený, a s partiou neznámych ľudí do lesa. Čo tam budú robiť? Hrať sa na stredovek. Hra sa však nečakane zvrtne na nočnú moru. Začínajú sa strácať ľudia, niektorí sa aj vážne zrania. Môže zato kliatba, ktorá bola uvalená na miesto, kde táboria? Snažia sa ujsť z lesa, no nedarí sa im to. Postupom času nachádzajú podivné odkazy vyryté do kôry stromu. Niekto alebo niečo ich tam drží. Dostanú sa v zdraví domov?

Ursula Poznanski je autorkou výbornej knihy Erebos, a tak som naozaj dúfala, že toto dielo bude aspoň také vynikajúce ako to predchádzajúce. Stále som sa čudovala, prečo tomu tak nebolo. Ako môže spisovateľka napísať jednu kvalitnú knihu a jeden brak? Ako je to možné? Doteraz som to nezistila a asi to ani nezistím. Toto zistenie ma nemilo prekvapilo a zostala som zhrozená tým, akým smerom sa Saeculum uberalo.

Námet bol originálny. Príbeh bol šialený, no dúfala som, že bude šialený v dobrom zmysle. To sa, bohužiaľ, nestalo. Žiadnu postavu som si nedokázala obľúbiť, lebo všetci boli ako malé deti. Nerada som čítala ich myšlienkové pochody, pretože ma privádzali do zúrivosti a skutočne som mala pocit, že knihu prečítam o pár mesiacov. 

Neverila som, že napíšem recenziu do dohodnutého termínu - teda do mesiaca. "Čože? Veď to je neuskutočniteľné. Má 480 strán. Každá jedna stránka je pre mňa utrpením a skúšaním mojich nervov. Ako to ja prečítam?" Vždy sa mi vynárali tieto myšlienky iba pri pohľade na toto hrubé dielo, nieto ešte čítanie. Nakoniec som sa odhodlala ku nezvyčajnému kúsku. Stálo ma to veľa sebazaprenia, sústredenosti a zbierania síl. Sedela som, až kým som to neprečítala a bola som na seba právom hrdá. No vyšťavilo ma to. Dúfam, že stratenú energiu získam pri ďalšej knihe.

Najlepšia časť príbehu bol koniec, nie tým, že končil (ale aj to zohralo veľkú úlohu), no tým, že záver bol napínavý a veľmi ma bavil. Škoda, že toto nemôžem povedať o celom diele. V závere sa všetko, samozrejme, vyjasnilo a niektorých môže prekvapiť, ako sa to napokon skončilo. Aj ja som nemala slov a pozerala som sa na strany s nemým úžasom. Musím spisovateľku pochváliť aspoň za to rozuzlenie, pretože vtedy to bola ona. Bolo to úžasné ako Erebos. Škoda, že takým smerom neťahala celú dejovú líniu. Chcela stupňovať napätie, no očividne sa jej to nepodarilo.

Som už stará na tieto knihy? Túto otázku som si teraz kládla ustavične. V poslednom čase mi čítanie Young Adult diel prináša len bolesti hlavy, takže táto recenzia je skôr subjektívna. Skúsim to nejako na poslednú chvíľu zachrániť. Čo by sa vám mohlo páčiť? Tajomno, hm, záhady, veľká dávka strašidelných pasáží? Skúšam sa na to pozerať očami mladšieho čitateľa a dúfam, že práve toto nájdu v Saeculu mladšie generácie čitateľov. Utvrdila som sa v tom, že už nedokážem recenzovať diela pre mladých dospelých, pretože som začala vyhľadávať dospelejšiu literatúru. Ak si ešte niekedy budem chcieť prečítať YA knihu, tak si veľmi rozmyslím, či sa do jej čítania pustiť. Zatiaľ sú prevažne pozitívne recenzie na túto novinku, takže ak ste ešte nezanevreli na takýto typ príbehov, mali by ste skúsiť aj tento...

Hodnotenie: 2/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Knihcentrum.
Ak si chcete aj po tejto recenzii knihu zaobstarať, tak si ju môžete kúpiť v tomto skvelom internetovom kníhkupectve.

1 komentár:

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly