pondelok 24. novembra 2014

Jo Nesbo - Syn

http://data.bux.sk/book/020/231/0202313/large-syn.jpgSonny je zvláštny väzeň. Z jeho očí sála dobro. Odsúdili ho za dve brutálne vraždy, ktoré nespáchal, ale priznal sa k nim. Prečo to urobil? Teraz slúži ostatným väzňom ako spovedník. A práve pri jednej "spovedi" odhalí pravdu o údajnej otcovej samovražde. Táto skutočnosť ním otrasie, utečie z väznice a urobí všetko, aby pomstil svojho milovaného rodiča.... Kniha je plná nerozvážnych rozhodnutí a nevypovedanej skutočnosti, ktorá bolí. Ako sa s ňou zmieri hlavný hrdina? Samozrejme, po svojom. Prinesie to však veľa nešťastia, ktoré by sa nemuselo stať, keby....
Sonny bol dvanásť rokov zatvorený za múrmi väznice a za ten čas sa toho veľa zmenilo. Jediný problém pre neho nepredstavujú dávni démoni, ale aj zapadnutie do spoločnosti. Pre utečenca to nebude jednoduché a chtiac, či nechtiac na seba strháva pozornosť. Dokáže hlavný hrdina splniť to, čo si zaumienil skôr, ako ho nájdu? Potrestá zloduchov, ktorí mu zničili život?

Od Nesba som čítala iba Snehuliaka a ten sa mi páčil, takže som sa rozhodla, že si prečítam aj túto novinku. Milo ma prekvapila, pretože bola lepšia ako Snehuliak a to je už čo povedať. Nemala som slov.  Nesbo rozhodne vie, ako napísať pútavú, napínavú, zamotanú, sofistikovanú detektívku s čerešničkou na konci. Najprv sa mi zdalo, že záver chce ponechať otvorený, ale, chvalabohu, že ma zdanie klamalo. Všetko sa uzavrelo, žiadne ďalšie otázniky. Aj keď...

V tejto knihe nenájdete policajného inšpektora Harryho. Vraždy, ktoré sa v diele stanú, rieši inšpektor Šimon Kéfas. Ja som to vnímala ako niečo nové, aj keď mi Harry neprekážal, no táto kniha nabrala ten správny smer taktiež kvôli novej, zaujímavej postave, ktorou inšpektor zaručene bol. No všetko má svoje pre a proti. Netvrdím to preto, že by sa mi zápletka nebodaj nepáčila, no preto, že musíte dávať väčší pozor, čo sa v Synovi udeje, lebo novú postavu nepoznáte tak, ako ste poznali Harryho a nejedenkrát vás dokáže prekvapiť.

Kniha je rozdelená na niekoľko častí a čoskoro zistíte, že toto rozdelenie má veľký význam. Odlišujú sa tým rozsiahle dejové línie. Dovolím si tvrdiť, že sa v diele stále niečo deje, no je to rozdelené na väčšie úseky, ktoré nám postupom času môžu máličko napovedať, že niečo sa chýli ku koncu alebo sa, naopak, začína. Ak sa na to veľmi nesústredíte, nenapovedia vám nič, no ak vám niečo predsa len prezradia, nejako výrazne vám nepomôžu v odhalení toho, čo bude nasledovať. Tak, či onak, slúžia prevažne na lepšiu orientáciu v knihe.

Minule som v recenzii vyčítala autorovi, že do deja dáva veľa postáv a vôbec nám neobjasní, prečo sú tam. Teraz som sa na to pripravila a vedela som, čo ma bude čakať. Fáza prekvapenia (prečo je toto takto a toto zas takto) ma oblúkom obchádzala, pretože som sa poučila, že pri Nesbových knihách sa na takéto veci nemôžem pýtať, lebo by sa mi z toho zavaril mozog. Nové postavy prichádzajúce odnikiaľ? Dobre, sem s nimi. Zvláštne, na prvý pohľad priam nelogické, odbočenie od hlavného problému? Prečo nie? Všetko má svoj význam, ktorý sa na záver dozvieme a všelijaké otázky vás budú iba zbytočne brzdiť. Ak vám môžem poradiť, vyhýbajte sa podobným úvahám, pretože vás budú spomaľovať a nič nimi nedosiahnete. Mne, výnimočne, zhluk postáv neprekážal.

Ak obľubujete severských spisovateľov, určite vám Syna odporúčam, pretože predstihol všetky moje očakávania a zdal sa mi lepší ako Snehuliak (Každý vie, že Snehuliak bola jeho najlepšia kniha.) Spisovateľ vie úžasne pracovať so slovami, a ak nebudete pozorní, nepochopíte konanie postáv, no niekedy som mala pocit, že autor dáva do textu malé testy pozornosti (naschvál sa vrátil k tomu, čo zaznelo na predchádzajúcej strane), takže keby vám niečo uniklo, ešte sa to raz dozviete. Autor všetko stavia na slovíčkach a zistíte, že veta má úplne iný zmysel, keď sa v nej zamení jedno slovo... Knihe nemôžem dať menej, musím dať plný počet, pretože si to zaslúži. Je napínavá od prvej stránky až po tú poslednú.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR .
Túto napínavú knihu si môžete kúpiť TU.

1 komentár:

  1. U mňa je Syn jedna z najočakávanejších kníh a strašne moc sa teším, až bude doma a ja ju prečítam. Okrem Polície som čítala od Joa Nesbø všetky krimi a patrí k mojim najobľúbenejším autorom. Takže som rada, že Syn je fantastické čítanie a hodnotíš na plný počet :)

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly