štvrtok 13. novembra 2014

Jean-Dominique Brierre - Edith Piaf: Bez lásky nejsme nic

http://metafora.cz/images/stories/virtuemart/product/edith-piaf.jpgTúto výnimočnú speváčku nemusím predstavovať. Každý ju pozná. Kniha mapuje jej život od narodenia po smrť a odkrýva nám Edithino súkromie pomocou rozhovorov s ľuďmi, ktorí jej boli viac aj menej blízki. Niektorí boli s Edith iba preto, aby sa zviditeľnili, iných neskutočne očarila, no jedno je isté; keď ste slávni, nikdy nie je isté, či sú vaši priatelia naozaj priateľmi, alebo sa na nich len presvedčivo hrajú. Takýto problém mala aj táto speváčka, ktorá milovala celým srdcom - priam živelne. Potrebovala lásku ako vzduch na dýchanie. Mohlo ťažké detstvo zapríčiniť, že bola posadnutá láskou a bez nej nemohla tvoriť? Edith sa dostala z úplného dna až na výslnie a do hudby dávala všetko - svoje srdce a nuž, aj svoje zdravie, ktoré bolo na konci jej života vetché. Vždy išla na pokraj svojich síl (možno aj ďalej), aby potešila svojich fanúšikov. No a napokon ju to zmohlo.

Životopisy mám veľmi rada, a tak som vôbec neváhala, či si mám knihu prečítať, no, ako som skoro zistila, bola to chyba. Dúfala som, že biografia bude mať aj nejaké obrázky na stranách, kde sa nachádzali opisy, no nebolo tomu tak. Poviete si, že na internete je veľa fotografií Edith, no je niečo úplne iné, ak by boli v jej biografii. Všetko by bolo spolu a čitateľ by si nemusel hľadať ďalšie materiály. To ma sklamalo. Čakala som viac...

Autorov systém zoraďovania informácií sa mi vôbec nepáčil. Neskutočne veľa informácií, osôb, dodatky, ktoré boli na upresnenie situácie, no v konečnom dôsledku iba vyvolali chaos, ktorý ešte viac umocnil moju nechuť dočítať toto dielo. Nechcem tvrdiť, že spisovateľ neurobil dobrú prácu, ale zdalo sa mi, že sa niekedy zaplietol vo faktoch, ktoré chcel objasniť, a preto zmiatol aj toho, kto príbeh čítal. Najviac sa mi páčili citácie osôb, ktoré Edith ovplyvnila, no tých bolo minimum v porovnaní s chaotickými pasážami knihy.

Edith mala veľa milencov, ktorých chcela pretvoriť na svoj obraz a ukázať im správnu cestu v hudbe. Mala nos na talenty, no keď ju začali nudiť, rozišla sa s nimi a vyhľadávala ďalšiu veľkú lásku. Toto konanie som nedokázala pochopiť. Pri mužoch tento postup opakovala stále a mňa už unavovalo o tom čítať. Vždy, totižto, tvrdila, že našla lásku svojho života a potom si ju bez mihnutia oka zničila. Jej hlas bol úžasný, no súkromný život mala v troskách - aj vlastným zapríčinením, pretože zvádzala ženatých mužov. Bolo jej jedno, či mal milenec rodinu. Niekto sa jej zapáčil, tak ho musela mať.

V knihe sa dozvieme, ako vznikali jej najväčšie hity a aká bola puntičkárska. Všetko muselo byť tak, ako ona chcela. Možno, že to bolo na niečo dobré, pretože najprísnejšia bola na pesničky, ktoré spievala. Všetko muselo byť dotiahnuté do dokonalosti, lebo inak sa to nemohlo vypustiť medzi ľudí. Túto vlastnosť očakávala aj od osôb, s ktorými spolupracovala a na niektorých to bolo veľa. Také vražedné tempo, aké nasadzovala Edith Piaf kvôli svojim fanúšikom, nezvládal nikto, v konečnom dôsledku ani ona sama...

Spisovateľ veľmi rád používal poznámky pod čiarou a ja som si najprv myslela, že nám to pomôže nejako obohatiť poznatok, ktorý sa nachádzal v texte, no nič také sa nestalo. Poznámky pod čiarou slúžili väčšinou len na to, aby objasnil, kde danú informáciu našiel. Osobne si myslím, že pokojne mohol použiť posledné stránky na použitú literatúru, no neurobil tak. Ja som stále skĺzavala z textu ku koncu strany v nádeji, že je tam napísané niečo zaujímavé, ale ešte viac ma to brzdilo.

Život Edith Piaf je dychberúci, no táto kniha je podľa mňa zle spracovaná, aj keď autor zozbieral všetky informácie, ktoré mal k dispozícii. Javilo sa mi, že spisovateľ ku svojmu dielu nemá citový vzťah, pretože nepísal zaujímavo, čo sa odrazilo (spolu s ďalšími nedostatkami) aj na hodnotení knihy. Jediné, čo tento životopis zachránilo, bolo to, že sa tam nachádzajú aj výpovede ľudí, ktorí Edith poznali a pre mňa to predstavovalo oživenie fádnych častí. V knihe som sa dozvedela aj informácie, ktoré som dovtedy nevedela, takže niekedy ma čítanie bavilo, no lepšie ako trošku slabší priemer, ju hodnotiť nemôžem.

Hodnotenie: 3/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Metafora.
Ak máte radi Edith Piaf, knihu si môžete kúpiť TU (SK) a TU (CZ)

3 komentáre:

  1. Fíha, super recenzia, životopisy nečítam, takže som veľmi nevedela, že (a ako) sa to dá trochu pokaziť.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Nikdy som žiadny životopis nečítala... ummm... asi by som mala začať, lebo ma fakt zaujíma, akým štýlom sú také knihy písané :D :)

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly