sobota 21. júna 2014

Gillian Flynnová - Stratené dievča

http://www.slovtatran.sk/assets/images/thumb/fe_cat_main/stratene-dievca_138262632038.jpgVydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 408
Väzba: tvrdá s prebalom

Z manželstva sa môže stať naozajstný zabijak
Vďaka svojmu štýlu, ostrému ako britva, a značkovému psychologickému ponoru nám Gillian Flynnová ponúka dynamický, pekelne tajomný a duchaplný triler, ktorým posilňuje svoje postavenie jednej z najskvelejších spisovateliek.

Jedna z najvychvaľovanejších autoriek napínavých bestsellerov New York Times Gillian Flynnová doviedla toto tvrdenie do krajnosti. Román o totálne skrachovanom manželstve nepustíte z rúk, kým ho nedočítate. Denník Chicago Tribune vyhlásil, že táto kniha „vás vtiahne do deja a drží v moci ako čistá, ale nebezpečná droga.“ Jedovatá zmes duchaplnosti a lahodne mrazivého príbehu vytvárajú triler, ktorý vám trhá nervy a predovšetkým vás mätie každým zvratom svojho deja.  
V jedno teplé letné ráno sa v severnom Carthage v Missouri chystajú Nick a Amy Dunnovci osláviť piate výročie svadby. Darčeky sú už takmer zabalené a stôl v reštaurácii rezervovaný, keď z prenajatého McMansion na rieke Mississippi zmizne Nickova inteligentná a krásna manželka. Manžel roka Nick chvíľu sníva o sklone a tvare Aminej hlavy, ale pasáže z jej denníka prezrádzajú, že toto perfekcionistické alfa dievča dokáže každého vyviesť z miery. Pod narastajúcim tlakom zo strany polície a médií – ako aj Aminých rodičov, ktorí svoju dcéru bezmedzne milujú – predvedie náš zlatý chlapec nekonečný rad klamstiev, podvodov a iných prejavov nevhodného správania. Nick je vyhýbavý a rozhodne krutý – ale naozaj zavraždil Amy?  
Keď začnú Nicka navštevovať policajti, každý v meste rozmýšľa, či dobre pozná svojho milovaného partnera. S dvojčaťom Margo po boku Nick potvrdí svoju nevinu. Ale ak Nick nezabil svoju peknú ženu, kam sa podela? A čo bolo v striebornej darčekovej škatuli, ukrytej v zadnej časti spálňového šatníka?  
Román Stratené dievča sa stal fenoménom roka 2012, keď sa ho v tomto období predalo viac ako dva milióny výtlačkov. Dnes je nominovaný na množstvo literárnych cien a Gillian Flynnová dostala špeciálnu ponuku na napísanie scenára k pripravovanému filmu s rovnomenným názvom, ktorý by sa mal objaviť na plátnach kín v roku 2015.

 Existujú dva typy kníh. Tie, ktoré sú úžasné a hneď si ich zamilujete a sú aj také, ktoré sa vám dostanú rýchlo pod kožu, no, vo všeobecnosti, príbeh, ktorý rozprávajú tak veľmi nenávidíte, že ho napokon musíte zbožňovať. Táto kniha patrí do druhej kategórie. Najprv som neznášala Aminho manžela a dielo som brala do rúk iba z jediného dôvodu: aby som si prečítala, že ho konečne usvedčili. Potom mi ale pravda vyrazila dych a nenávidela som zas inú osobu. Autorka sa vedela bravúrne pohrať s mysľou čitateľa. Naozaj som bola veľmi zmätená a až do konca som vôbec netušila, čo sa z toho môže vykľuť. Nakoniec sa zo Strateného dievčaťa stal vynikajúci triler, ktorý je popretkávaný klamstvami, zradou a veľkou dávkou šialenstva, z ktorého až mrazí.

Príbeh bol sofistikovaný. Hlavný dôvod tohto tvrdenia spočíva v tom, že nás neklamala spisovateľka, ale postavy. Práve tie balamutili čitateľa a tvárili sa nevinne. Autorka nám podávala fakty ako novinárka. Nezainteresovane. To som zbožňovala a zároveň nenávidela. Dielo vo mne vyvolávalo zmiešané pocity a aj môj postoj ku knihe sa menil podľa toho, čo sa v nej udialo. Na hrdinov som sa pozerala tak, ako sa v tej chvíli prezentovali a nezaujímali ma ich pohnútky. Spisovateľka ma dokonale zmiatla a ja som sa zmiasť nechala. Vytvorila také postavy, ktoré si môžeme hneď zaradiť a neexistuje nič medzi tým. Buď to urobili, alebo nie, no v tom je práve ten problém... Dozviete sa aký, ak si prečítate tento psychologický triler a určite neoľutujete. Dielo vám dá oveľa viac prekvapení, ako od neho očakávate.

A ak všetci hráme divadlo, neexistuje naša príbuzná duša, lebo nemáme skutočné duše.
(str. 80)

Všetko o Amy sa dozvedáme z jej denníka a všetko o Aminom manželovi zisťujeme vďaka jeho správaniu a myšlienkovým pochodom, ktoré sú nanajvýš čudné, čo dosvedčujú aj ľudia z okolia. No, ako som už spomínala, vidíme len to, čo máme vidieť, takže samé klamstvá, ktoré by mohli mať niečo spoločné s pravdou. Kvôli tomu sa celý dej zamotáva a čitateľ priam prahne po nejakom záchytnom bode, ktorý by mu celú situáciu vysvetlil. Lenže vysvetlenie neprichádza a neprichádza... Táto skutočnosť necháva toho, kto triler číta v neustálom napätí. Stratené dievča prečítate vo veľmi krátkom čase, pretože sa musíte dozvedieť pravdu.

Stratené dievča je neskutočne pútavý príbeh, ktorý vás prilepí ku knihe, až kým ju neprečítate a ani vtedy vám nedá pokoj. Nad koncom sa budete zamýšľať dosť dlho. Autorka pracuje s ľudskou psychikou veľmi dobre a vie, čo nám môže predostrieť, aby sme jej spisovateľský zámer hneď neodhalili. Zaujímavé je aj to, že sa nesnaží udržať veci pod rúškom tajomstva až do konca. Všetko vám objasní už v strede knihy, no má aj ďalšie tromfy, ktoré by som mohla označiť viac prelomovými, ako vyzradenie kto je vinníkom. Vtedy je tento kľúčový poznatok menej podstatný, ako iné zistenia, čo sa stáva zriedkakedy a spisovateľka je v tomto prípade rarita.

Hodnotenie: 5/5

 
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.
Knihu si môžete kúpiť TU.

3 komentáre:

  1. Tak. Toto nie je moja šálka kávy. Ani trošilinku, ale prečítam si to. Lebo po takejto recenzii sa to nedá neprečítať. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Skvělá recenze! Na knihu se moc těším! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Skvelá recenzia, zjavne to bola úžasná kniha. A keď to idú ešte aj sfilmovať, tak to si musím prečítať. :)
    Fashion Happenss

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly