štvrtok 6. februára 2014

Tami Hoagová - Hlbšie ako mŕtvi

http://data.bux.sk/book/020/156/0201563/large-hlbsie_ako_mrtvi.jpg
VydavateľstvoIKAR 
Počet strán: 408
 Väzba: pevná s prebalom

Štyri deti sa vracajú zo školy cez les a natrafia na napoly zahrabané telo ženy, ktorá má oči aj ústa zalepené sekundovým lepidlom. Keď príde na miesto ich učiteľka Anne Navarrová, je z nálezu zhrozená a trápi ju pomyslenie, že to navždy poznačí psychiku jej žiakov. Neuvedomí si, že to poznačí celú komunitu, lebo putá, ktoré navzájom spájajú rodiny a priateľov, podstúpia ťažkú skúšku. Pri pátraní po sériovom vrahovi sa totiž vynárajú na povrch tajomstvá, ktoré boli dovtedy bezpečne skryté.
Vyšetrovatelia si prizvú na pomoc agenta FBI Vincea Leoneho a požiadajú ho o vysvetlenie vrahovho vzorca. Vince si pomocou priekopníckej techniky – profilovania – vypracuje istú teóriu a preniká čoraz hlbšie do životov štyroch detí. Zároveň sa zbližuje s ich učiteľkou, ktorá chce držať deti pod svojimi ochrannými krídlami, a práve preto sa dostáva do kolízie s vrahom.
Vince aj Anne si nástojčivo uvedomujú, že v dôsledku vrahovho vyčíňania trpia nielen jeho obete, ale aj príbuzní a priatelia vraha – tí netušia, že niekto z ich blízkeho okolia je psychopat a šíri čoraz krutejšiu hrôzovládu.

Dej knihy je vsadený do roku 1985, čo môže niektorých čitateľov prekvapiť, lebo z anotácie to nie je jasné. Kvôli tomu nepoužívajú ani moderné techniky, ktoré sú v tejto dobe samozrejmosťou, ale aj tak vyriešia prípad vraždy bravúrne.

Je až zarážajúce, ako ma autorka dokázala zmiasť. Balansovala medzi tromi podozrivými a ja som sa na každej jednej strane prikláňala k inej teórii. Nevedela som, ako ešte dokáže pohnúť dejom, no jediné, čo som vedela bolo to, že bude stále balamutiť čitateľa. A to poriadne. Boli to také jednoznačné indície, ale vždy ich vedela úžasne vyvrátiť v ďalšej vete.

Veľmi sa mi páčilo, keď spisovateľka dala priestor aj deťom a mohla som im nahliadnuť do myšlienok. Zistila som, ako sa cítia, ako zvládajú situáciu, že v meste je sériový vrah a ako sa správajú navonok. Správanie vo vnútri a navonok bolo veľmi rozporuplné a ja som ich musela ľutovať.

Dej sa zadrhával, niekedy bol nudný (niečo by sa z neho dalo vyškrtnúť) a niekedy bol zas neuveriteľne napínavý. Hlášky  agenta FBI boli vynikajúce; vtipné, nápadité a trefné. Dodávali ponurej atmosfére aspoň trošíčka svetla. Vôbec som nevedela, čo si mám o knihe myslieť, pretože nudné časti boli naozaj neskutočne nudné a napínavé časti zaujímavé. Raz sa mi dielo páčilo a inokedy nie.

Autorka výborne vykreslila charaktery postáv, ale tie podozrivé nechávala v tieni tajomstva. Každý mal svoje tajomstvá, ktoré sa nemal nikto dozvedieť, no osud je nepredvídateľný a čo malo byť navždy skryté, vyplávalo na povrch. Objasnenie vraždy nenechalo kameň na kameni a v niektorých rodinách dôjde k osobným búrkam a roztržkám. Vtedy som si nikdy nebola istá, kto je vrah, pretože hádky prezrádzali viac, ako by mali a ukazovali čitateľovi nepravé stopy.

Toto dielo hodnotím ako výborný priemer. Uvažovala som, že mu dám štyri hviezdičky, no túto myšlienku som hneď zavrhla. Bolo to miestami veľmi nudné čítanie, niektoré momenty by sa dali vyškrtnúť. Niektoré pasáže boli naopak úžasne napínavé. No časti, ktoré boli nezáživné prevyšovali tie vynikajúce. Kniha má viacero pozitív a to výborne opísané charaktery a myšlienky postáv, humor, ktorý je tu vítaný, nenútený a dáva trošíčku svetla do ponurej atmosféry a najdôležitejšie pozitívum: váhate, kto môže byť vinníkom, pretože adeptom na vraha sú viacerí ľudia a spisovateľka nechá toho, kto príbeh číta na pochybách a predkladá mu falošné indície. Najlepšia časť knihy je rozuzlenie a keby sa dej posúval takým tempom ako koniec, možno by som ju hodnotila inak. No nestalo sa tak.

 Hodnotenie: 3/5

4 komentáre:

  1. Anotácia ma veľmi zaujala takže to určite je veľmi dobré. Takéto kniy rada čítam. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kriminálky, to nie je nič pre mňa aj keď občas sa nájde výnimka. :)
    Fashion Happenss

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly