nedeľa 2. júna 2013

Ally Condieová - Dokonalý pár

http://data.bux.sk/book/020/154/0201542/large.jpgOriginálny názov: Matched
Počet strán: 264 strán
Väzba: pevná väzba
Vydavateľ: IKAR 
Funkcionári rozhodujú o všetkom.
Koho budete milovať. Kde budete pracovať. Kedy zomriete.
V dokonalom svete je všetko dokonalé. Dokonalí ľudia žijú dokonale naplánovaný život a zomierajú v dokonale pripravenom čase. Dokonalý systém im na želanie pridelí dokonalého partnera a narodia sa dokonalé deti. Čo sa však stane, ak sa niekto proti toľkej dokonalosti postaví? Čo ak niekto objaví cit, ktorý možno nie je dokonalý, ale zato úprimný? Ako ho uchráni pred funkcionármi „dokonalej“ spoločnosti?
Cassia verila, že rozhodnutia funkcionárov sú vždy správne. Veď podriadiť sa im je len minimálna cena za dlhý život, ideálnu prácu a dokonalého životného partnera. Preto keď sa na displeji ako Cassiin nový partner objaví jej najlepší kamarát, nepochybuje, že je to ten pravý... až kým sa na tom istom displeji tesne pred vypnutím nemihne aj úplne iná tvár. Odrazu musí riešiť čosi nepredstaviteľné – vybrať si medzi Xanderom a Kyom, medzi jediným životom, aký kedy poznala, a cestou, po ktorej sa doteraz nikto nevydal. Musí sa rozhodnúť medzi dokonalosťou a láskou.
Dokonalý pár je príbeh z budúcnosti postavený na literárnych kvalitách starej dobrej minulosti. Je to prvá časť trilógie, pokračovanie s názvom Crossed vyjde v Ikare v druhej polovici roka 2012. V USA sa bleskovo zaradil medzi bestsellery a pripravuje sa aj filmové spracovanie.
Dobre, priznávam sa. Túto knihu som si kúpila kvôli obálke, ale kúpa ma vonkoncom nesklamala. Dej nie je moc náročný. Odporučila by som ju na oddychové čítanie.Má väčšie rozmery a menšie písmenká, takže keď patríte k tým ľudom (ako napr. ja), ktorí sa pozerajú aj na počet strán (a tento parameter je hlavný znak na kúpu knihy), nezúfajte.
 O postavách:
Cassia sa nikdy nevzoprela systému. Robila vždy len to, čo sa páčilo Funkcionárom. Chcela mať proste iba dokonalý život. Zlom nastal vtedy, keď jej majú prideliť "dokonalého" partnera. Uvidí tvár, ktorú vôbec nemala vidieť. Bol to omyl alebo úmysel? Cassia, ako to už v týchto dystopických knihách býva, začne rozmýšľať nad správnosťou systému. Prečo nemôže robiť svoje vlastné rozhodnutia?

Funkcionári:
Niektorí neznášajú svoju prácu, iní sú zas vo svojom živle. A práve Cassiina funkcionárka je ten druhý prípad. Robí jej zo života peklo a pekne si to vychutnáva. Sliedi na každom kroku a ako prvá tuší, aký rozpor sa v Cassii vytvára.

Xander: 
Naivný a až po uši zaľúbený. Na konci knihy som ho ľutovala, aj keď ma celým dejom pekne vytáčal (hlavne jeho žiarlivostné výlevy). No keby tam nebol, tak by to asi nebolo ono.

Kyle:
Tak sa konečne dostávame k záhadnému, charizmatickému Kylovi. Je možné, že som knihu čítala iba kvôli nemu? Je. A znova postava, ktorá má tajomstvo. Nie je to už klišé? Ale stále nás neprestáva baviť, však? Postava zamiešala v deji poriadne kartami (aj keď sa mi na začiatku tak neprišlo). Je "nebezpečný" svojským spôsobom a mohol by ohroziť aj Cassiu. Ale čo keď ona ohrozí jeho?

Miestami mi vadilo omieľanie slovíčka "dokonalosť (a všetky odrody tohto slova), ale predsa to je o tom. Je to Dokonalý pár. Túto knihu vrelo odporúčam. Iba tak, keď si chcete oddýchnuť alebo aj na čítanie s cieľom.  Je vhodná na obidva spôsoby. Ak máte radi dystopické romány, určite vás nesklame. Trocha prezradím: Koniec bude napínavý. Ja som si vravela: Prečo sa to uzavrelo takto?
Nemôžem knihu označiť za dokonalú. Mrzí ma to. Ale aj napriek tomu jej dávam plný počet, lebo "v nedokonalosti je dokonalosť". Myslím si, že keby sa riadila svojim názvom, tak by ma miestami aj nudila.

Hodnotenie: 5/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly